Søg efter artikel eller underside...

Tryk på enter for at søge

Arbejdslivet

Giv din virksomhed mere opmærksomhed – bliv synlig i medierne

28. oktober 2019

Kunne din virksomhed godt trænge til lidt mere omtale? En effektiv måde at få den ønskede opmærksomhed på, er ved at finde en plads i søgelyset. 

Men hvordan finder man søgelyset? Det afslører vi her.  

Pressemeddelelsen
 

En pressemeddelelse er et informerende brev, man sender til pressen i håb om, at de har lyst til at skrive ens historie.  

Du forsøger altså at fortælle medierne, at du har en interessant historie, som er værd at skrive en historie om. Samtidig giver du dig selv muligheden for gratis medieopmærksomhed.  

Når du skal skrive en pressemeddelelse, er der nogle ting, du skal være opmærksom på.  

 

1) Du må ikke skrive i et uforståeligt fagsprog. 

Hvis du fx har et firma, som forhandler biler, er det ikke særlig kløgtigt at bruge uforståelige fagterm. Hvis det i en sammenhæng er nødvendigt for dig at bruge en fagterm, som ikke er en del af den gennemsnitlige danskers vokabular, så husk at forklare termen. Journalister bruger ikke særlig lang tid på at kigge en pressemeddelelse igennem, så de skal kunne forstå den ved første gennemlæsning. 

 

2) Du må ikke virke arrig 

Hvis du gerne vil have pressen til at udgive en historie, hvor I, på den ene eller anden måde, er blevet behandlet uretfærdigt, så er det vigtigt, at du forholder dig sagligt og argumenterende til sagen og ikke skriver teksten i et vredesudbrud. Det kan hurtigt komme til at virke som et meget subjektivt anliggende, hvis du glemmer at bruge argumenter. Og ingen har lyst til at lytte til et surt individ. Det er bare ikke charmerende. Og desuden, hvis det er blevet gjort noget uretfærdigt mod jer, så findes argumenter for det også. 

 

3) Skriv kort, præcist og start med spændingen! 

Historier i medierne er ofte “vendt på hovedet”, dvs. at de ofte starter med slutningen eller konklusionen, og derefter kommer forklaringerne. Konklusionen er nemlig ofte det, der lokker en til at læse nyheden, og det er derfor essentielt, at den kommer først. I den journalistiske verden kalder man det “trekantsnyheden”. 

Husk desuden at skrive kort og præcist. Ingen journalist har tid til at læse en hel roman. Du må max, absolut max, aflevere en side. Og husk for guds skyld en god vinkel. 

 

4) Kontaktinformation 

Hvis en journalist vælger at skrive din historie, kan de have brug for at kontakte dig for mere information undervejs. En god pressemeddelelse inderholder derfor dine kontaktinformationer 

 

5) Få evt. professionel assistance 

Det er svært at skrive en pressemeddelelse, som bliver valgt af journalisterne. Der er kamp om pladsen i søgelyset, så kun de bedste historier med de bedste vinkler bliver valgt.  

I kan også vælge, for at gøre det nemt for jer selv, at alliere jer med et professionelt kommunikationsbureau, som har skrevet pressemeddelelser mange gange før, og som ved, præcis hvordan man skal skrive en for at fange journalisternes opmærksomhed.  

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.