Søg efter artikel eller underside...

Tryk på enter for at søge

Arbejdslivet

Change Management – sådan hjælper alle til

5. oktober 2020

Nogle gange står et nyt firma foran mange forandringer. Arbejdslivet forandrer sig meget, og det betyder, at der findes nye chancer såvel som udfordringer. Det er især vigtigt for et nyt firma at holde styr på disse forandringer, og for at komme igennem dem så godt som muligt.  

Overkom forandringer med Change Management

Change management eller på dansk kaldt ‘forandringsledelse’ er en struktureret metode for at styre et firma bedre igennem forandringer. Generelt handler metoden om at sikre, at det hele firma – ledelsen såvel som medarbejder – accepterer og er tilfredse med forandringsprocessen. Forandringer kan være nødvendige på grund af forskellige årsager. Kommunikation spiller en meget vigtig rolle i forandringsledelse for at sikre, at alle hjælper til og trækker på samme hammel for at nå målet. Forandringsledelse ligner i nogle træk projektledelse. Det er dog ikke præcist det samme. Begge former af ledelse er vigtige og arbejder sammen men projektledelse har eklar defineret sluttidspunkt, hvorimod forandringsledelse er en tilbagevendende procesGenerelt adskiller sig projektledelse fra forandringsledelse idet den beskæftiger sig med den teknisk side. Forandringsledelse fokuserer på den menneskelige side, hvordan man kan hjælpe medarbejderne til at tage imod, acceptere og bruge en ny løsning.  

For at etablere noget nyt er det vigtigt at være opmærksom på de følgende tre faser: 

  • Det kendte 
  • Overgangen
  • Det nye

Som allerede nævnt har kommunikation en afgørende rolle i forandringsledelsen. Det er fordi det er meget normalt, at der findes modstand mod forandringer. Medarbejderne kunne reagere negativt, emotionelt eller de kunne undgå forandringerne. Årsagerne til deres modstand kunne være, at de ikke føler deres hidtidige arbejde respekteret nok, at de er usikre på hvorfor forandringerne sker eller om de er nødt til at blive bekymret over deres arbejdsplads. Mennesker er vanedyr og derfor findes der mange grunde til, at medarbejderne måske ikke er så positivt overfor forandringer. Det er vigtigt at anerkende medarbejdernes perspektiv, at forklare hvorfor forandringerne finder sted, og hvordan nye løsninger bliver etableret. En vellykket kommunikation er derfor nøglen til succesfuld forandringsledelse.  

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *