Søg efter artikel eller underside...

Tryk på enter for at søge

Arbejdslivet

Sådan undgår du stress blandt medarbejderne

4. april 2019

Som leder har man et ansvar for at medarbejderne ikke går ned med stress.

Det er nemlig ofte presset på arbejdet, der får en medarbejder til at kamme over. Stress ses hyppigere og hyppigere blandt medarbejdere, men i mange tilfælde bliver der først reageret, når skaden er sket. Stress kan føre enorme omkostninger med sig – både professionelle og personlige – og det kan derfor spare en virksomhed en masse, hvis man forebygger stress i stedet for at behandle stress.

Her har vi samlet et par gode råd, der hjælper med at holde stress og lignende symptomer på afstand i virksomheden.

Afstem forventninger

I mange tilfælde er problemet at medarbejderen ikke har fået ordentlig besked omkring en opgave og dermed ikke ved, hvordan de skal udføre den eller hvornår den egentlig kan betragtes at være færdig. Det er derfor en god idé at forventningsafstemme med medarbejdere, så vedkommende ved, hvad der skal gøres, hvornår og hvorfor – det sletter en masse tvivlspørgsmål ved medarbejderen og vedkommende føler virkelig at man bliver lyttet til og hørt.

Anerkend et godt stykke arbejde

Vi søger alle sammen anerkendelse – og det samme gør medarbejderne. Det er det, der motiverer og gør at man lige yder en ekstra indsats. Men hvis man som medarbejder skal kigge langt efter anerkendelse og føler at man først bliver værdsat, når man yder noget ekstraordinært, så kan der forekomme et enormt pres på medarbejderen for altid at yde noget ekstraordinært og det kan på ingen tid udvikle sig til stresssymptomer. Det er derfor vigtigt at man som leder husker at anerkende sine medarbejdere i hverdagen, så medarbejderne føler sig værdsat og får ny energi til en ny opgave.

Vær en rollemodel for dine ansatte

En leder har et ansvar for at sende det rigtige signal til sine medarbejdere. Hvis man som leder arbejder til langt ud på natten og i weekenderne og kommer på arbejde på trods af sygdom, så sender man et signal om at man forlanger at medarbejderne gør det samme. Det skaber en kultur, hvor man ikke holder en sygedag, selvom man virkelig burde og arbejder over mere end man burde, hvilket meget hurtigt kan udvikle stresssymptomer hos den enkelte medarbejder. Det er lederens opgave at være en rollemodel for sine ansatte – og ikke sætte forventningerne så tårnhøjt at det ville brække selv den hårdeste negl.

Fortæl de ansatte, hvordan de skaber værdi

Ligesom i alle andre aspekter af livet, så har medarbejdere behov for at føle, at deres arbejde giver mening. Det kan være en kæmpe stressfaktor, hvis de ikke kan se, hvordan deres arbejde skaber værdi. Det er derfor vigtigt at man som leder husker sine medarbejdere på, hvorfor de er vigtige og hvordan de skaber værdi for virksomheden. Det går hånd-i-hånd med anerkendelse, men det handler om at gå skridtet videre fra det.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *