Søg efter artikel eller underside...

Tryk på enter for at søge

Sundhed

Få styr på Arbejdspladsvurderingen

7. december 2018

Et dårligt arbejdsmiljø i en virksomhed kan skade hele virksomheden, hvis der ikke bliver gjort noget ved det hurtigst muligt. Medarbejdere, der er utilfredse med arbejdsmiljøet, er nemlig mindre effektive og har flere sygedage end medarbejdere, der er tilfredse med arbejdsmiljøet. Det kan altså koste på bundlinjen, hvis der er et dårligt arbejdsmiljø i virksomheden.

Det kan nogle gange være svært at vurdere (specielt for en leder), om der er tale om et godt eller dårligt arbejdsmiljø i virksomheden. Medarbejdere har det ikke med at klage åbenlyst til ledelsen, når der er problemer med arbejdsmiljøet og arbejdsglæden er i bund, men de har dog en tendens til at snakke om det indbyrdes. En APV hjælper dig med at finde problemerne i din virksomhed.

Hvad er en APV?

En APV er en arbejdspladsvurdering og er et værktøj til at forebygge et dårligt arbejdsmiljø. En APV er et spørgeskema, som alle de ansatte skal svare på og vurdere deres arbejdsplads ud fra. Den indeholder både spørgsmål til det fysiske og det psykiske arbejdsmiljø. En APV består af:

  1. Klarlægning af virksomhedens arbejdsmiljø
  2. Beskrivelse af arbejdsmiljøproblemer
  3. Forslag til løsninger på arbejdsmiljøproblemerne
  4. En prioriteret handlingsplan
  5. Retningslinjer på opfølgning på handlingsplanen

APV’en er lovpligtig og skal gennemføres minimum hver tredje år og i forbindelse med nye arbejdsforhold.

Hvad kan en APV bruges til?

En APV er reaktiv og har til formål at klarlægge alle arbejdsmiljøproblemer i en virksomhed, så disse kan forbedres. Ud fra resultaterne af spørgeskemaet skal der udarbejdes en handlingsplan, der viser, hvilke problemer der kan og skal løses her og nu, og hvad der kan vente, og hvem, der har ansvaret for løsningerne. En APV handler i sidste ende om at forbedre arbejdsmiljøet, så de ansatte får en højere grad af arbejdsglæde, mindre sygedage og mindre utilfredshed med virksomheden. Tilfredse medarbejdere er nemlig mere effektive og dermed bedre for virksomhedens bundlinje.

En APV bruges også proaktivt ved at forebygge eventuelle problemer, der kan opstå, når en virksomhed står over for nye arbejdsforhold.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *