Søg efter artikel eller underside...

Tryk på enter for at søge

Arbejdslivet

Metalliseret papir vinder indpas i printbranchen

26. august 2019

Det er måske ikke printbranchen, man typisk forbinder med metallisering, som er en metode, der sikrer et rustbeskyttet lag til emner, hvor man vil forhindre korrosion.

Men næste gang du tager mærkevarer ned fra hylden i dit supermarked, så prøv at se end ekstra gang på emballagen. Der er nemlig sket en udvikling over de senere år, hvor metalliseret papir går sin sejrsgang over f.eks. trykt film.

Årsagen skal findes i, at metalliseret papir giver mulighed for et flottere tryk med mere dybde og mere livlige farver, ligesom det er mere miljøvenligt end f.eks. førnævnte trykfilm. Miljøvenligheden er meget væsentlig for produktionsvalget, og da det flottere tryk også fremstiller brandet mere attraktivt på supermarkedets hylder, tør virksomhederne investere i den nye metalliserede emballage.

Bæredygtigheden er blevet toneangivende

Hvis man kan skabe et mere bæredygtigt valg for forbrugerne, er man allerede nået langt. Den grønne bølge ruller fortsat over alle brancher, og bæredygtigheden fylder fortsat meget.

Når man metalliserer bruger man et meget tyndt lag coating for at lave effekter og skær. Det betyder, at denne type emballage faktisk er lige så genanvendeligt som traditionelt trykt papir. Hvad endnu vigtigere er, så efterlader produktionsformen heller ikke lige så meget affald som andre fremstillingsmetoder.

Netop derfor har metalliseret papir vundet indpas på emballagen, men også trykte magasiner og andet print.

Forbrugerne fanges – virksomhederne investerer

Når firmaer vælger at investere i nye produkter, er det naturligvis kun, hvis der er forretningsfordele i skiftet. Netop metalliseringen af emballage kan være med til at fange forbrugeren og påvirke købsbeslutningen.

Amerikanske studier viser i den forbindelse, at det metalliserede papir fastholder forbrugerens blik længere på produktet, hvormed den ekstra fokus kan påvirke købsbeslutningen. Desuden bliver hjernens aktivitet også yderligere påvirker pga. trykket på metalliseret emballage, hvilket igen taler for print på denne type.  Det er med andre ord ’blikfang’ i ordets mest rene form.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.