Søg efter artikel eller underside...

Tryk på enter for at søge

Nethandel

Markedsføringsloven og Google Ads

26. marts 2019

Det kan være svært at finde rundt i varemærkeloven – og et område, hvor det er nærmest umuligt er i Google Ads. Må man for eksempel bruge en konkurrents varemærke som søgeord eller i annonceteksten?

Her prøver vi at give dig en lille introduktion til markedsføringsloven og Google Ads, så du ikke ender med at begå de samme fejl, som en masse andre virksomheder.

Lovgivningen siger…

Man skal passe på, hvis man bruger en konkurrents varemærke som søgeord. Der er nemlig tvetydige regler på området – og markedsføringslovens § 1, som ofte er den regel, der brydes i disse tilfælde, er en meget generel regel, som kan tolkes på et hav af forskellige måder. Markedsføringslovens §1 siger nemlig ordret:

§1. Erhvervsdrivende omfattet af denne lov skal udvise god markedsføringsskik under hensyntagen til forbrugerne, erhvervsdrivende og almene samfundsinteresser.

Brugen af en konkurrents navn som søgeord

Det er umiddelbart tilladt at bruge en konkurrents navn som søgeord, hvis der er tale om et generisk navn. Det kan for eksempel være, hvis der er en virksomhed, der hedder ”Billigt børnetøj ApS”. Her må man selvfølgelig godt bruge søgefrasen ”billigt børnetøj”, da dette er et generisk navn. Det er også tilladt at bruge en konkurrents navn som søgeord, hvis navnet ikke er varemærkebeskyttet.

Det er essentielt at der er tydelig forskel på din egen og din konkurrents annonce, hvis du skal have lov til at bruge din konkurrents navn som søgeord. Brugerne må nemlig ikke være i tvivl om, hvem der annonceres for.

Brugen af en konkurrents navn i selve annonceteksten

Brugeren må ikke være i tvivl om, hvem der annonceres for. I den forbindelse må en konkurrents navn ikke indgå i selve annonceteksten, da brugeren kan vildledes til at tro at der er en anden annoncør bag annoncen end der egentlig er.

Det er heller ikke en god idé at tale nedsættende om konkurrenter, selvom de ikke nævnes med navn.

Sammenlignende reklame

Sammenlignende reklame er reklame, hvor man som virksomhed sammenligner sine produkter med en konkurrerende virksomhed.

Der er i markedsføringsloven nogle klare regler for, hvordan man skal forholde sige, hvis man laver sammenlignende reklamer. Sammenlignende reklamer må bl.a. ikke skabe forveksling på markedet. Brugeren skal derfor altid vide, hvem der reklameres for.

Sammenlignende reklamer må heller ikke nedvurdere en konkurrent. Man må med andre ord ikke i sin reklame fortælle brugeren at man er bedre end sin konkurrent på nogle områder.

Sammenlignende reklamer må heller ikke udnytte et kendt varemærke for at få solgt produkter eller serviceydelser.

Kan man beskytte sit varemærke?

Hvis du ønsker at beskytte dit varemærke fra at konkurrenter kan bruge det som søgeord i deres annoncering, så kan du benytte dig af Googles klageproces, hvor du kan indgive en klage, selvom der ikke er nogen, der har brugt dit varemærke endnu. Google kan vurdere om der er risiko for at dit varemærke kan blive brugt og det bliver derefter umuligt for alle Google Ads-konti at benytte dit varemærke udover din egen konto selvfølgelig. Du slipper så for at overvåge dit varemærke så det ikke misbruges i fremtiden.

Hvis du har opdaget at dine konkurrenter bruger dit varemærke som søgeord i deres annoncer og dermed bryder markedsføringslovens §1, så kontakt konkurrenten og bed om at få dit varemærke fjernet som søgeord og eventuelt tilføjes som negativt søgeord.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *