Søg efter artikel eller underside...

Tryk på enter for at søge

Nethandel

Har du styr på spam-reglerne?

11. december 2018

Spam er virksomheders ulovlige elektroniske henvendelser til forbrugere via for eksempel e-mail eller sms.

Det er som udgangspunkt ulovligt som virksomhed at henvende sig til forbrugere, men det kan være svært at gennemskue, hvornår man må og ikke må kontakte forbrugeren. Reklamer er jo i sig selv ikke ulovlige. Her giver vi dig et kort overblik over spam-reglerne, så du ikke ender med at overtræde markedsføringslovens § 10 om spam.

Samtykke

Virksomheders henvendelser til forbrugere opfattes kun som spam, hvis forbrugerne ikke har givet samtykke til at modtage henvendelser. Det vil sige, at en virksomhed skal bede om lov til at sende markedsføringsmateriale, inden de gør det. En virksomhed kan for eksempel indhente samtykke ved at tilbyde en rabat til forbrugere, hvis de giver deres samtykke. Virksomheden kan også indhente samtykke, hvis virksomheden afholder en konkurrence, som kræver at forbrugeren giver samtykke for at deltage i konkurrencen. Det er ikke tilladt at virksomheden henvender sig til forbrugeren for at indhente samtykke. Den henvendelse anses for værende spam.

Et samtykke skal være ”informeret” og ”konkretiseret”. Det betyder, at forbrugeren skal være klar over at han/hun giver samtykke til markedsføring og at det klart og tydeligt skal fremgå, hvad han/hun giver samtykke til. Det skal desuden være klart, hvem man vil modtage markedsføring fra.

Det skal desuden altid være muligt at trække et samtykke tilbage. I enhver henvendelse fra virksomheden skal der fremgå en post- eller mailadresse, som forbrugeren kan henvende sig til, hvis han/hun ikke ønsker at modtage yderligere henvendelser fra virksomheden. Virksomheden skal respektere at et samtykke er blevet trukket tilbage fra det øjeblik, tilbagekaldelsen er nået frem til virksomheden.

Når samtykke er indhentet…

Når en virksomhed har indhentet et samtykke, har de tilladelse til at rette henvendelse mod forbrugeren. Her er der dog også en begrænsning. Virksomheden må kun rette henvendelse til forbrugeren med produkter, der svarer til dem, som forbrugeren viste interesse i, da han/hun gav sit samtykke. En virksomhed må for eksempel gerne reklamere med cykelreservedele, hvis forbrugeren har givet samtykke i forbindelse med køb af en cykel. Virksomheden må dog ikke reklamere for knallerter, fordi det anses for værende for langt væk fra cykler.

Straffen for overtrædelse af spam-reglerne

Overtrædelse af spam-reglerne straffes med bøde. Bødens størrelse afhænger af antallet af spam e-mails og sms’er, som virksomheden har sendt ud. Som udgangspunkt udløser op til 100 spam-mails en minimumsbøde på 10.000 kr., imens over 100 spam-mails udløser en bøde på 100 kr. pr. mail. 50 spam-mails giver således en bøde på 10.000 kr., imens 150 spam-mails giver en bøde på 15.000.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.