Søg efter artikel eller underside...

Tryk på enter for at søge

Nethandel

Få styr på reglerne omkring telefonsalg

5. marts 2019

Der er så mange regler i virksomheder i dag omkring markedsføring – og telefonsalg er helt klart et stort emne, som de færreste har styr på. Her har vi samlet en kort oversigt over reglerne omkring telefonsalg, så du ikke kommer til at bryde loven i din virksomhed.

Telefonsalg over for forbrugere er som udgangspunkt ulovligt – og forbrugere er her ikke kun privatpersoner. Visse foreninger kan også have status som forbrugere, og derfor må de ikke kontaktes telefonisk.

Hvornår er en telefonisk henvendelse til forbrugere ulovlig?

En henvendelse via telefonen er ulovlig, hvis den har til formål enten straks eller på et senere tidspunkt at indgå en aftale med forbrugeren. Det samme gælder hvis telefonopkaldet har til formål at øge kendskabet til virksomheden eller dens produkter.

Hvornår er en telefonisk henvendelse til forbrugere lovlig?

En telefonisk henvendelse er lovlig, hvis der er tale om en servicemeddelelse. Det kan for eksempel være hvis et elselskab planlægger et strømafbrud eller en vandleverandør planlægger at slukke for vandet. Det skal altså være en henvendelse med informationer, der på en eller anden måde rammer forbrugeren. Det er dog ulovligt at foretage mersalg i sådan en servicemeddelelse – virksomheden må ikke bagefter eller samtidig prøve at sælge noget til forbrugeren.

En telefonisk henvendelse er lovlig, hvis forbrugeren selv har bedt om at blive kontaktet telefonisk. Forbrugeren har givet samtykke og virksomheden må derfor godt ringe forbrugeren op.

En telefonisk henvendelse er også lovlig, hvis det er et analyseinstitut og velgørenhed, der står bag – også selvom forbrugeren ikke har givet samtykke. Analyseinstitutter må dog kun ringe omkring generelle markedsundersøgelser, imens velgørende organisationer kun må ringe omkring deres indsamlingsaktivitet. Hvis de samtidig prøver at sælge varer eller brande sig, så bliver opkaldet ulovligt.

Undtagelser for bl.a. bøger, abonnementer og forsikringer

Telefonsalg er i få tilfælde lovligt – selv uden en forbrugers forudgående samtykke. Det er lovligt at ringe op til en forbruger uden samtykke for at sælge bøger, abonnementer på aviser, magasiner og lignende, forsikringer og abonnementer på redningstjenester.

En sådan henvendelse bliver dog ulovlig, hvis virksomheden forsøger at sælge flere eller andre typer varer end lige ovenstående eller hvis forbrugeren står på den såkaldte Robinson-liste eller bare generelt har frabedt sig opkald fra virksomheden. En forbruger har mulighed for at undgå alle former for telefonsalg ved at tilmelde sig Robinson listen – uanset om forbrugeren har et forhold til virksomheden eller ej.

Hvad så med opkald til andre virksomheder?

Virksomheder er ikke på samme måde beskyttet mod telefonsalg som forbrugere. Det er tilladt for virksomheder at ringe til andre virksomhed med det formål at sælge produkter og serviceydelser eller brande virksomheden generelt, dvs. B2B telefonsalg er lovligt.

Enkeltmandsvirksomheder, der drives fra et privat hjem, kan dog frabede sig at blive ringet op af andre virksomheder ved at tilmelde sig Robinsonlisten eller frabede sig kontakten direkte over for de enkelte virksomheder.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *