Søg efter artikel eller underside...

Tryk på enter for at søge

Nethandel

Derfor skal du gøre brug af influenter

8. november 2018

Influenter er personer, som på en eller anden måde har indflydelse på nettet. Det kan være kendisser i form af skuespillere eller sangere/bands. Det kan også være helt almindelige personer med mange følgere på Instagram, Youtube, Snapchat eller en personlig blog.

Influenter har på grund af deres mange følgere en stor rækkevidde blandt almindelige brugere, som de har mulighed for at influere. Influenter har i de fleste tilfælde interesse for et bestemt område, som f.eks. mode eller makeup, som kan gøre dem attraktive for virksomheder, der handler denne produktkategori.

Der er mange gode grunde til at gøre brug af influenter til markedsføring på de sociale medier, såkaldt influencer marketing.

Forbrugere er trætte af reklamer

Forbrugere bliver hele tiden eksponeret for reklame på den ene eller anden måde og det har bidraget til en stigende mistillid til reklamer generelt. Tillid er dog en vigtig del af markedsføring. Uden tillid kan du lige så godt give op allerede nu. Influenter er en gruppe helt almindelige mennesker, som nyder stor tillid blandt sine følgere. De kan derfor hjælpe med at styrke tilliden til dit brand ved at reklamere for dine produkter. Når en influent for eksempel anbefaler dit produkt til sine følgere, anses dette som et kvalitetsstempel og du vil uden tvivl få flere kunder i butikken.

Du kan ramme en meget specifik målgruppe

Der findes mange forskellige influenter derude inden for et hav af forskellige områder. Du kan uden tvivl finde din målgruppe iblandt følgere af influenter på de sociale medier. Hvis du indgår et samarbejde med en influent, som taler til din målgruppe og vedkommende reklamerer for dine produkter, bliver din virksomhed og dine produkter eksponeret over for det rette segment, som får øjnene op for dine produkter og skaber salg i din butik.

Du kan ramme den unge målgruppe, som ellers er svær at få fat på

Det er specielt unge mennesker, der følger forskellige former for influenter inde på de sociale medier – og det er samtidig også den unge målgruppe, som er svær at få fat i. Det er samtidig også den målgruppe som har størst tillid til influenter og nærmest er villig til at købe alt, hvad influenten prøver at sælge. Et samarbejde med en influent, der taler til din målgruppe, vil du derfor helt sikkert kunne mærke på bundlinjen.

Sådan kommer du i gang med influencer marketing

Så hvis du ikke allerede er i gang med influencer marketing, så er det i hvert fald et godt tidspunkt at starte nu. Der findes endda flere virksomheder, der tilbyder influenter inden for forskellige områder, som du kan benytte dig af, hvis du ikke selv vil ud og lede efter influenter, der passer til dit brand.

Det skal dog lige siges, at du har ansvaret for, hvad influenten skriver eller siger i de indlæg, vedkommende skriver om dig. Det er vigtigt, at influenten klart giver udtryk for, at der er tale om reklame for din virksomhed. Hvis vedkommende ikke gør det, så kan både han eller hun og din virksomhed risikere en bøde for overtrædelse af markedsføringslovens §6, stk 4, der fortæller, at den kommercielle hensigt med enhver form for handelspraksis skal oplyses klart og tydeligt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *