Søg efter artikel eller underside...

Tryk på enter for at søge

Arbejdslivet

Hvor meget frihed har du på jobbet?

17. december 2019

Kigger din chef dig over skulderen, når du udfører en arbejdsopgave? Bliver du fordelt arbejdsopgaver, eller deler du ud til andre? Er kommunikationen mellem dig og dine kollegaer lige, eller er der en, der giver ordre til den anden? 
 

Decentraliseret beslutningskompetence 

 

Når I modtager en ny opgave, der skal løses, hvem beslutter så hvordan den løses? Har du selv ansvar for et bestemt felt, eller tager du blot imod ordre?  

Nogle arbejdspladser arbejder med en decentraliseret beslutningskompetence. Det betyder, at der ikke er én, der tager beslutninger på andres arbejdes vegne, men at alle har hver deres ansvarsområde. Naturligvis er der en chef på ethvert kontor, som altid vil have det sidste ord. Men det er meget forskelligt, hvor meget han eller hun vælger at bruge den.  

Hvis du er givet meget frie muligheder til at udføre en arbejdsopgave, så arbejder I højst sandsynligt ud fra en standardisering af resultater. Det betyder, at I bliver givet en opgave og får at vide, hvilket resultat der forventes. Derefter gives der fri fortolkning til at løse opgaven efter bedste evne. Det åbner for fleksibilitet hos de ansatte og udfordrer dem til tage mere ansvar i hverdagen. Det kan i sidste ende skabe bedre og mere flittige ansatte.

 

Centraliseret kompetencebeslutning 

 

Hvis du eller I derimod arbejder under én overordnet – typisk jeres chef eller en ansat projektleder – så arbejder I med en centraliseret kompetencebeslutning. Her arbejder I under direkte ordre, og udfører jeres arbejde med præcise instruktioner. 

Det kan også være, at I arbejder ud fra en standardisering af arbejdsopgaver, hvilket betyder, at I på et tidspunkt er blevet givet strenge anvisninger om, hvordan en opgave udføres. Udførslen af en arbejdsopgave bliver så standard, at det mindsker uforudsigelighed drastisk, og derfor i det fleste tilfælde også vil medføre færre fejl på arbejdspladsen.
 

Den gyldne middelvej

 

Det er også muligt, at I arbejder ud fra et hierarki af beslutningskompetence, hvilket ses i det fleste tilfælde. Her er der opbygget et helt hierarki baseret på beslutningskompetence – hvilket igen er baseret på autoritet. Det betyder, at I arbejder ud fra et princip om horisontalt fordelte arbejdsopgaver. 

Husk dog, at det ikke nødvendigvis er en dårlig chef, som styrer efter en centraliseret kompetencebeslutning. Det kan også være et tegn på, at han eller hun er usikkerhed på, om der opstår fejl. På nogle arbejdspladser er det ganske enkelt nødvendigt. Enten fordi medarbejderne eller arbejdet nødvendiggør strenge instruktioner.

Det kan også også være rigtig ubehageligt at blive kigget over skulderen, hvis man ikke føler, det er nødvendigt. Det er vigtigt, at du tager snakken med din chef, hvis du føler, at strukturen forhindrer dig i at udføre dine opgaver effektivt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *