I dag kan man som forretning ikke undgå at have en hjemmeside. Man skal være på nettet, fordi det er her kunderne befinder sig.
Det er dog ikke bare nok at have en hjemmeside. Man skal også være synlig over for brugerne – det betyder blandt andet at man skal befinde sig øverst i søgeresultaterne. Synlighed kan man skabe på flere forskellige måder. Her fortæller vi lidt om søgemaskineoptimering, søgemaskineannoncering og annoncering på de sociale medier, som kan hjælpe dig med at opnå synlighed blandt din målgruppe.
Søgemaskineoptimering
Søgemaskineoptimering er det arbejde, der ligger i at få en hjemmeside til at ligge øverst i de organiske søgeresultater. De organiske søgeresultater er de søgeresultater, der ikke er sponsorerede. I søgemaskineoptimering arbejder man med en masse teknikker, som hjælper med at rangere hjemmesiden bedre. Det er blandt on-site optimering, dvs. optimering, der skal på selve siden, som f.eks. skrive bedre tekster, forbedre den interne struktur og tilføje titler og metabeskrivelser. Det er dog også off-site optimering, som blandt andet går ud på at få gode sider til at linke ind til siden. Søgemaskineoptering handler i det hele taget om at gøre hjemmesiden relevant i forhold til brugerens søgning og gøre den bedre end konkurrenter for at opnå bedre placeringer end dem. Det er på den måde en ”gratis” måde at opnå gode placeringer på, men der ligger en del ekspertise bag.
Søgemaskineannoncering
Søgemaskineannoncering er de sponsorerede annoncer, der ved mange søgninger ligger øverst iblandt søgeresultaterne. Disse placeringer opnås ikke gennem søgemaskineoptimering, men igennem at man betaler for placeringerne. Det går i bund og grund ud på at man betaler per klik og jo højere en pris, man er villig til at betale og jo mere relevant, annoncen er, jo bedre en placering opnår man. Man betaler dig med andre ord til de bedste placeringer for at gøre sig synlig over for kunderne. Det er derfor i modsætning til søgemaskineoptimering ikke gratis, men man betaler for de gode placeringer.
Annoncering på de sociale medier
Annoncering på de sociale medier er de annoncer, som man blandt andet ser i sit news feed på blandt andet Facebook, Instagram og LinkedIn, men også for eksempel i Messenger, Stories eller endda i apps. Dette er også annoncering, så her betaler man også for at blive vist. Annoncering på de sociale medier er generelt en god idé, fordi de fleste mennesker har mindst én profil på de sociale medier, og dermed kan man hurtigt finde lige præcis sin målgruppe på de sociale medier. Det gode ved annoncering på de sociale medier er desuden at man kan målrette sine annoncer meget nøje – helt ned til 20 personer, hvis man ønsker det.
Man kan altså skabe synlighed på nettet på flere forskellige måder. Hvis du er interesseret i gøre din hjemmeside mere synlig, så kan du læse meget mere om det og få hjælp til det her.
Skriv et svar