Når der skal bruges en firmabil, så er det en god idé at tjekke alle mulighederne på markedet.
Overordnet findes der to metoder til at anskaffe sig en firmabil: køb og leasing. Her har vi lavet en lille overblik over de to forskellige metoder, så du får et bedre indblik i, hvilken metode, der passer bedst til dig.
Køb af firmabil
Køb betyder at firmaet selv betaler for bilen, ofte ved hjælp af banklån eller lignende. Det betyder at firmaet løbende afbetaler på et lån og samtidig betaler de øvrige udgifter forbundet med en bil og ender så i sidste ende med at eje bilen. Alt, der sker med bilen, skal firmaet således dække, medmindre firmaet tegner en serviceaftale, som består af et månedligt beløb, der udregnes efter, hvor mange kilometer, der køres.
Fordele
Du ejer den! Når bilen er færdigbetalt, så ejer firmaet bilen og du kan bruge den lige så vildt, du vil. Du bestemmer selv, om du vil skifte den ud og hvornår, og du skal hverken tage hensyn til, hvor mange kilometer, den har kørt og du risikerer heller ikke at miste bilen efter en bestemt periode. Den er din, indtil du vælger at sælge den.
Ulemper
Køb af firmabilen er naturligvis en kæmpe udgift. Bilen skal betales og det skal alle andre udgifter til bilen også, heriblandt forsikring, service, syn, skader osv. Der er derfor kæmpe udgifter, hvis du vælger at købe en bil.
Siden du ejer bilen, når den er færdigbetalt, så betyder det også at du har bøvlet med at få den solgt efterfølgende. Når du selv ejer bilen, så skal du også selv sørge for at komme af med den igen.
Leasing af firmabil
Leasing af en bil betyder at du får en bil stillet til rådighed mod, at du betaler en engangsydelse på mellem 5.000 og 20.000 kroner samt en månedlig betaling. Disse ydelser afhænger af, hvor mange antal kilometer, du ønsker at køre samt kontraktens løbetid.
Fordele
Når du leaser en bil, er der tale om en engangsydelse, men dette er meget lavere en udbetaling til banken i forbindelse med køb af en ny bil. Du kan på den måde helt undgå banklån, hvis du blot har omkring de 10.000 kroner liggende.
Når du leaser en bil, så betaler du kun én fast månedlig udgift hver måned (foruden benzin og forsikring), og denne udgift kan dække alt fra dækskifte til service. Det betyder således at du aldrig skal have den helt store pung frem, fordi alt dækkes igennem den serviceaftale, som der tegnes i forbindelse med leasingen.
Du ejer ikke bilen, så du skal heller ikke bøvle med at sælge den igen. Når leasingperioden er udløbet, så afleverer du bare bilen tilbage – og så kan du jo lease en ny bil. Du kan på den måde altid køre i en ny bil med moderne teknologi.
Ulemper
Der er begrænset udvalg, når der er tale om leasingbiler. Når du køber en ny bil, kan du helt selv vælge, hvilken bil du gerne vil have, men ved leasing har du et bestemt udvalg at vælge imellem. Så det er ikke sikkert at du kommer til at køre Audi, hvis leasingpartneren ikke har dem.
Når du leaser en bil, så er det på forhånd besluttet, hvor mange kilometer, du må køre i bilen. Det er derfor meget vigtigt at du helt nøjagtigt kender dit kørselsbehov for perioden, så du ikke ender med at bryde kontrakten. Du får godt nok penge tilbage, hvis du kører færre kilometer end det angivne antal i kontrakten, men det koster en bondegård, hvis du kommer til at køre flere kilometer end det aftalte antal. Det problem kan afhjælpes med en ny kontrakt eller ved at have rigtig godt styr på de kørte kilometer.
En leasingaftale tegnes ofte for to til tre år ad gangen. Efterfølgende skal bilen tilbage til ejeren. Ved leasing er der ingen aftale om at personen, der tegner kontrakten kan købe bilen bagefter. Ved kontraktens udløb skal bilen således leveres tilbage. Udgifterne stopper, men man får ikke sin engangsydelse tilbage.
I nogle tilfælde kan det være billigere at købe en brugt bil i stedet for at lease, idet der i den forbindelse ikke er tale om store månedlige udgifter til serviceaftaler.
Skriv et svar